DZIEŃ NAUKI POLSKIEJ
Polscy naukowcy zmienili i zmieniają naszą rzeczywistość.
Dlaczego jednak wciąż tak mało ludzi w Polsce i na świecie
wie o ich osiągnięciach?👨🔬👩🔬 Postanowiono to
zmienić! 19 lutego obchodzimy więc nowe święto państwowe -
Dzień Nauki Polskiej. Jako datę corocznych obchodów
wyznaczono dzień urodzin Mikołaja Kopernika w uznaniu jego
wybitnych zasług na polu astronomii. To także czas
wspominania bogatych polskich tradycji naukowych,
dyskutowania nad teraźniejszością i patrzenia z nadzieją w
przyszłość.
To święto ma nie tylko wzmocnić
zainteresowanie nauką, ale może być też inspiracją do
pójścia w ślady wybitnych polskich badaczy 👣 W
każdym uczniu drzemie jakiś talent, każdy ma inne potrzeby
rozwojowe, możliwości i pasje. Niezmiernie ważne jest nie
tylko rozbudzanie tych pasji, ale umiejętne ich rozwijanie,
dlatego nasi ósmoklasiści wraz z p. A. Dettlaff, p.
B. Ladach, p. B. Orzeł-Dettlaff i p. M. Keppen zaprosili
całą społeczność szkolną na naukową podróż z
przygodami.
Jak wiadomo, najlepiej i najdłużej
zapamiętujemy to, co sami zrobimy, czego sami doświadczymy,
dlatego przygotowane stacje dydaktyczne były strzałem w
dziesiątkę! Uczniowie, pracując w grupach, mogli zbadać
odczyn proszku do prania, kwasku cytrynowego, octu czy
proszku do pieczenia. Zmieniające się kolory zadziwiały i
zachęcały do dalszego eksperymentowania i były okazją do
nauki posługiwania się pipetami. Może kiedyś ktoś będzie
pracował w laboratorium?
Za pomocą sody i octu balony
same się pompowały, ale były trochę ciężkie, z racji
napełnienia dwutlenkiem węgla. Ciężko było nimi podrzucać🤔
Dużo frajdy sprawiała zabawa z magnesami, za pomocą
których jeździł samochód i traktor. Ponadto,
trzeba było w magiczny sposób wyjąć spinacz ze
szklanki z wodą, nie mocząc się przy okazji. Szare
komórki, wówczas ostro pracowały!
Na
kolejnych stanowiskach obserwowano i zastanawiano się,
dlaczego papierowy kwiatek rozkwita, a trójkątna
łódeczka sama odpływa. Ostatnie stanowisko pachniało
pieprzem, dzięki któremu można było obserwować
zjawisko elektrostatyki i napięcia powierzchniowego.
Niektórzy wychodzili z naelektryzowaną fryzurą! W
drugiej sali na uczniów czekali Kostek, Photon,
SkriBot, Dash i ozobot - z pomocą robotów
podróżowano po galaktyce, a Kostek zachęcał do
poznania świata okiem mikroskopów🔬 Grające jabłka,
magiczne "żywe" kolorowanki, długopisy 3D, którymi
można było wyczarować unikalne figury przestrzenne to
kolejne atrakcje, które wzbudziły wiele pozytywnych
emocji.
Trzymamy więc kciuki, by w przyszłości wszyscy
nasi szkolni naukowcy byli wytrwali w dążeniu do celu,
cierpliwi i konsekwentni.🏆
#LaboratoriaPrzyszłości
#DzieckozPasją