WYCIECZKA KLASY V DO ZAKOPANEGO
Klasa piąta zajęła IV miejsce w
Ogólnopolskim Konkursie Razem ratujemy konie
zorganizowanym przez Fundację Honor Pomagania Dzieciom.
Dzięki przeprowadzeniu akcji-zbiórki pieniędzy na
azyl dla koni, uczniowie otrzymali 30% dofinansowania do
programu realizowanego podczas siedmiodniowego wyjazdu
do Zakopanego w terminie 02-09.04.2018 r.
Piątoklasiści wybrali się do miasta
położonego u stóp Tatr pociągiem pod opieką p.
Jolanty Baran oraz p. Anny Stankowskiej. Dzięki
dopisującym humorom, uczniowie nie odczuli znacznie
zmęczenia po dwunastogodzinnej podróży do
Zakopanego i byli w pełni sił po dotarciu do hotelu
PRL-Rzemieślnik. Po dopełnieniu wszelkich formalności
związanych z zakwaterowaniem na dzieci czekała pyszna
obiadokolacja. Wieczorem, po uzupełnieniu zapasów
energii, dzieci wzięły udział w grze miejskiej. Ta zabawa
miała rozbudzić w uczestnikach chęć poznania topografii
miasta oraz sprawdzenia orientacji w przestrzeni.
Kolejnego dnia po śniadaniu mali
odkrywcy wybrali się na podbój przepięknej urody
Doliny Kościelskiej, znajdującej się w obrębie
Tatrzańskiego Parku Narodowego. Podczas wędrówki
dzieci podziwiały Nizinę Kościeliska Brama, Stare
Kościeliska, Pośrednią Kościeliską Bramę, Kościelski
Potok, Wrota skalne wyżłobione przez potok w wapiennych
skałach, Kapliczkę zbójnicką, Turnie Okręt oraz
Zbójnickie Okna. Mali wędrowcy strudzoni
wędrówką mogli zakupić sobie coś ciepłego do
jedzenia i picia w Schronisku Górskim PTTK na Hali
Ornak, znajdującego się na wysokości 1100m n. p. m., z
którego roztaczał się piękny widok na Kominiarski
Wierch, Bystrą oraz Błyszcz. Następnie przyszedł czas na
powrót do hotelu pod bystrym okiem przewodnika.
Tego samego dnia po obiadokolacji dzieci miały okazję udać
się do kina 7D, w którym przeżyły niesamowite
wrażenia podczas seansu pt. Piraci.
Trzeciego dnia piątoklasiści wybrali się na spacer
Drogą Pod Regalami do Doliny ku Dziurze. Podczas wyjścia
mali podróżnicy obejrzeli dolinę oraz wejście do
Jaskini Dziura. Szlak prowadził wzdłuż potoku,
wokół którego rozciągała się flora regla
dolnego. Po wędrówce dzieci wybrały się do
najnowocześniejszego Centrum Edukacji Przyrodniczej w
regionie. W tym miejscu nasi wychowankowie odbyli godzinny
spacer edukacyjny po ośrodku. Trasa zwiedzania
rozpoczynała się od zapoznania się z największą w Polsce
makietą Tatr. Kolejnym punktem spaceru była wizyta w
pomieszczeniu dioramami, czyli trójwymiarowymi
makietami przedstawiającymi łąkę i las oraz wpływ
człowieka na tatrzańskie ekosystemy. Wspaniałym
uzupełnieniem ekspozycji były filmy przyrodnicze,
ukazujące małopolską przyrodę. Ponadto uczniowie
dowiedzieli się jak należy się zachowywać na terenie
Tatrzańskiego Parku Narodowego. Jednym z ostatnich
pomieszczeń jakie zwiedzili piątoklasiści w tym miejscu,
był pokój z realistycznym prototypem jaskini, w
której lektor opowiadał o jej mieszkańcach oraz o
zjawiskach krasowych. Na tym nie zakończył się dzień,
ponieważ nasi uczniowie mieli okazję spotkać się z
TOPR-owcem, będącym jednocześnie gawędziarzem, ubranym w
oryginalny góralski strój. Po ciekawej
prelekcji górala uczniowie mieli szansę przyodziać
się w strój typowego bacy i zrobić sobie pamiątkowe
zdjęcia.
Czwartego dnia po śniadaniu
uczniowie zwiedzili Muzeum Tatrzańskie, znajdujące się
przy Krupówkach, Stary Cmentarz, Stary Kościołek, a
także Sanktuarium Fatimskie na Krzeptówkach. Po
wizycie tych miejsc piątoklasiści ponownie odwiedzili
Centrum Edukacji Przyrodniczej, w którym znajdowała
się sala odkryć. Owe pomieszczenie było bogato wyposażone
w sprzęty multimedialne, dzięki którym nasi
uczniowie mieli okazję poćwiczyć orientację na mapie,
pamięć, rozpoznawanie odgłosów zwierząt, a także
spostrzegawczość. Ponadto kilka osób mogło
„poskakać jak kozice” dzięki grze,
która działała w technice Kinect. Po opuszczeniu
Centrum Edukacji Przyrodniczej odwiedziliśmy jeszcze 70
egzotycznych papug w Papugarni. Ta atrakcja przysporzyła
naszym uczniom sporo emocji. Każdy mógł nakarmić
wybraną papugę i potrzymać ją na ramieniu. Dzięki tej
wizycie piątoklasiści poznali zwyczaje papug i wiedzą już,
że podczas wizyty w tym miejscu należy uważać na guziki,
które dla tych zwierząt są bardzo interesującą
zdobyczą.
Następnego dnia uczniowie wyruszyli na spacer do
Pustelni Brata Alberta, która znajdowała się w
Kużnicach. Droga do tego pięknego miejsca była długa, ale
warto było się tam wybrać ze względu na wspaniałe widoki
rozciągające się wokół Pustelni. Na trasie mogliśmy
zwiedzić piękną Kaplicę św. Krzyża. W drodze powrotnej do
hotelu mogliśmy obejrzeć z bliska Wielką Krokiew im.
Stanisława Marusarza. Dzieci chętnie wjechały wyciągiem
krzesełkowym na sam szczyt Wielkiej Krokwi i zobaczyły z
bliska miejsce, z którego startują skoczkowie.
Na tym jednak nie kończył się ciąg
naszych atrakcji, ponieważ tego samego dnia jeden z
uczniów obchodził swoje urodziny. Z tej okazji po
obiadokolacji wybraliśmy się do kręgielni. Po
emocjonujących rozgrywkach bowlingach koledzy z klasy
zaśpiewali Kacprowi Sto lat oraz uroczyście wręczyli
prezent.
Ostatniego dnia uczniowie
przejechali się kolejką linową na Gubałówkę, z
której można było podziwiać wspaniałą panoramę
gór. Po wykonaniu pamiątkowych zdjęć w tym miejscu,
wybraliśmy się na Butorowy Wierch. To urocze miejsce było
już ostatnim punktem naszego programu wycieczki. Przed
samym wyjazdem do domu Kacper mógł poczęstować
kolegów urodzinowym tortem lodowym, który
miał osłodzić nam pożegnanie z pięknem Tatr. Po tym
wydarzeniu przyszedł czas na długą i spokojną
podróż do domu.
Dzięki
dodatkowym funduszom finansowym nasi podopieczni mieli
szansę skorzystać z innych zakopiańskich atrakcji
(wybiegających poza przygotowany program przez
organizatorów konkursu), takich jak: wizyta w
Papugarnii, Centrum Edukacji Przyrodniczej, Kinie 7D, a
także wjazd na Wielką Krokiew. Ponadto uczniowie podczas
wyjazdu przeżyli niesamowite wyrażenia, zgłębili wiedzę na
temat fauny i flory okolic Zakopanego, a także się
zintegrowali. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku uda się
nam powtórzyć taki wyjazd. Zapraszamy do obejrzenia
fotorelacji z wycieczki, która częściowo potwierdzi
powyżej zamieszczone słowa.