Tutaj powinien być opis

W PROGRAM „ZDROWO JEM, WIĘCEJ WIEM” W KLASIE I

Udział klas I w Programie „Zdrowo jem, więcej wiem” organizowany przez Fundację Banku Ochrony Środowiska

Klasy I a i I b pod kierunkiem wychowawców  wzięły udział w projekcie „Zdrowo jem, więcej ziem”- turze zimowej. Celem było propagowanie i zachęcanie do picia wody i zdrowego odżywiania, co ma niewątpliwie wpływ na pracę naszego mózgu.

1.Nauczyciele przeprowadzili wśród uczniów dwóch klas I rozmowę kierowaną na temat znaczenia wody dla wszystkich żywych organizmów: ludzi, zwierząt i roślin. Metodą Burzy Mózgów dzieci dawały propozycje odpowiedzi na pytanie – Dlaczego woda jest największym skarbem? Następnie wysłuchały słuchowiska pt. Woda to największy skarb, której autorką jest Joanna Białobrzeska. Sprawdzały stan wilgotności gleby w doniczkach z kwiatami. Porównując stan rośliny odpowiednio nawilżonej z rośliną przesuszoną stwierdziły, że wzrost roślin zależy od ilości wody i środków odżywczych. Oglądały również krótki film przyrodniczy o zwierzętach żyjących w środowisku wodnym. Przeprowadziły eksperyment z wodą, chcąc sprawdzić jak powstaje woda gazowana. Dzieci chętne wdmuchiwały przez rurkę powietrze do kubka z wodą. Dowiedziały się, że dwutlenek węgla, który wydychamy z płuc jest gazem i powoduje, że w wodzie powstają  bąbelki gazu. Nauczyciel  zaproponował uczniom kubek wody niegazowanej i soku. Dzieci chętniej sięgały po sok wieloowocowy, ale część dzieci wybrała wodę. Na koniec zajęć wypełniły kartę pracy ucznia, gdzie narysowały  swój ulubiony napój. Wielu uczniów deklarowało, że w domu rodzice najczęściej proponują im do picia herbatki owocowe, soki lub wodę. Po zajęciach potrafiły samodzielnie odpowiedzieć na pytanie zawarte w karcie.

2. Drugim zadaniem było stworzenie postaci  Wodolubka stworka, który lubi wodę. Dzieci mogły dokonać wyboru: namalować tę postać lub stworzyć  ją z dowolnie wybranych materiałów. Większość uczniów wykonała prace plastyczne na kartce formatu A4, używając kredek, pisaków, flamastrów. Grupa chłopców z klasy Ia wykonała kukiełkę z plastikowych butelek po wodzie, nakrętek i woreczków foliowych.

3. W kolejnym etapie uczniowie z nauczycielem wspólnie ułożyli krótki wierszyk zachęcający dzieci do zdrowego odżywiania. Oto jego treść:

„Chcesz być zdrowym, to myj ręce
I pij wodę jak najczęściej.
Jedz owoce, bo są smaczne
I warzywa, bo są zdrowe.
Witaminy dać gotowe!”

Następnie stworzyły kukiełkowe warzywa i przygotowały inscenizację do wiersza Jana Brzechwy pt. „Na straganie”. Nauczyły się również piosenki. Oto jej słowa:

„Witaminki, witaminki dla chłopczyka i dziewczynki.
Wszyscy mają zdrowe minki, bo zjadają witaminki!”

Uczniowie klasy Ia pokazali przygotowany program w oddziałach przedszkolnych, oraz w klasach IB,II i III. Zostali nagrodzeni gromkimi brawami.

Realizując zadania konkursowe, dzieci poszerzyły swoją wiedzę na temat zdrowego odżywiania  i ważnej roli wody w życiu człowieka. W ramach promocji owoców i warzyw  wystawiły przygotowany teatrzyk. Wykorzystując postać „Wodolubka”  zachęciły klasy starsze do przygotowania ulotek promujących zdrowy styl życia.