KONCEPCJA PRACY ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO
PRZY SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. JANUSZA KORCZAKA
W ŻARNOWCU
„Ma dziecko przyszłość, ale i ma przeszłość: pamiętne zdarzenia, wspomnienia, wiele godzin najistotniejszych samotnych rozważań. Nie inaczej niż my,pamiętai zapomina, ceni i lekceważy, logicznie rozumuje – i błądzi, gdy nie wie. Rozważnie ufa i wątpi.”
J.Korczak
„Dziecko jest istotą rozumną, zna dobrze potrzeby, trudności i przeszkody swojego życia. Nie despotyczny nakaz, narzucone rygory i nieufna kontrola, ale taktowne porozumienie, wiara w doświadczenie, współpraca i współżycie.”
J.Korczak
Niniejsza koncepcja pracy ukierunkowana jest na zapewnienie wszechstronnego rozwoju dziecka, a zwłaszcza rozwoju twórczej aktywności. Oddział przedszkolny jest placówką otwartą i przyjazną dla dzieci i ich rodziców.
Pragniemy wychować człowieka twórczego, optymistę, nastawionego na osiąganie sukcesów na miarę swoich możliwości, promować
w środowisku lokalnym osiągnięcia oddziału przedszkolnego i naszych wychowanków a także wychowanie przedszkolne i jego znaczenie, doskonalić rozwój zawodowy i osobowość każdego nauczyciela.
Szczegółowe cele, zadania i zamierzenia pracy przedszkola zawarte są w dokumentach i programach wspomagających działania wychowawczo-dydaktyczne:
- Statut Szkoły Podstawowej im. Janusza Korczaka w Żarnowcu
- Program wychowania przedszkolnego
Koncepcja przedszkola jest analizowana i modyfikowana w miarę potrzeb.
I. WIZJA NASZEGO ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO
- Oddział przedszkolny zapewnia dzieciom opiekę i radosną zabawę.
- Otacza je troską i miłością, ułatwiając adaptację szkolną.
- Jest miejscem bezpiecznego poznawania świata.
- Zapewnia dzieciom wszechstronny rozwój.
II. MISJA NASZEGO ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO
- Akceptujemy dzieci takimi jakie są, dając im szanse na indywidualny rozwój.
- Budujemy u dzieci system wartości, wskazując co jest dobre a co złe.
- Czuwamy nad bezpieczeństwem i zdrowiem dzieci.
- Doskonalimy swoją wiedzę i umiejętności podnosząc swoje kwalifikacje.
- Eksponujemy twórczy potencjał dzieci w środowisku lokalnym.
- Funkcjonujemy zgodnie z prawem oświatowym.
- Interesujemy się życiem społecznym, lokalnym i aktywnie w nim uczestniczymy.
- Jesteśmy otwarci na propozycje i oczekiwania rodziców.
- Kształtujemy umiejętności samoobsługowe potrzebne w codziennych sytuacjach.
- Lubimy być twórczy, aktywni i innowacyjni w swoich działaniach.
- Łączymy pokolenia i wzmacniamy więzi rodzinne.
- Mamy estetycznie i bogato wyposażone sale przystosowane do atrakcyjnych zajęć.
- Nawiązujemy do tradycji lokalnych i regionalnych.
- Organizujemy dodatkowe zajęcia rozwijające zdolności dzieci.
- Pozyskujemy rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola.
- Rozwijamy twórczy potencjał dzieci.
- Stwarzamy bezpieczne warunki do prawidłowego rozwoju i zabawy.
- Tworzymy rodzinną i domową atmosferę.
- Uwzględniamy wyrabianie nawyków profilaktyki zdrowotnej i ekologicznej.
- Wspomagamy rodziców w sytuacjach problemowych.
- Zapewniamy absolwentom dobry start w szkole.
III. CELE I ZADANIA
- Oddział przedszkolny osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
- Działania oddziału przedszkolnego nastawione są na twórczy rozwój dzieci, nabywanie przez nie wiadomości i umiejętności poprzez działanie i doświadczanie.
- Realizowany jest program wychowania przedszkolnego uwzględniający system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.
ZADANIA OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE
- Realizacja programu adaptacyjnego
- Diagnozowanie umiejętności dzieci ,potrzeb poprzez obserwację i analizę wytworów działalności dziecięcej.
- Dostosowanie wyposażenia sal do potrzeb rozwojowych dzieci.
- Wprowadzenie innowacji pedagogicznych do pracy z dziećmi.
- Kształtowanie właściwych postaw prozdrowotnych poprzez:
- profilaktykę wad postawy;
- ćwiczenia zaburzeń funkcji językowych;
- zmiana nawyków żywieniowych;
- dbanie o bezpieczeństwo, przestrzeganie zasad higieny osobistej i otoczenia;
- codzienne wyjścia na świeże powietrze.
- Objęcie nauką języka angielskiego wszystkich wychowanków przedszkola.
- Stwarzanie dzieciom miłej i przyjaznej atmosfery pobytu w przedszkolu.
IV PROCESY ZACHODZĄCE W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM
- W oddziale przedszkolnym opracowana i wdrożona jest oferta zajęć zawierająca nowatorskie rozwiązania i formy pracy z dzieckiem.
- Oddzial przedszkolny zapewnia każdemu dziecku możliwości realizacji własnych pasji, zainteresowań.
- W oddziale przedszkolnym opracowano system diagnozowania wiadomości, umiejętności i możliwości dzieci. Dzieciom udzielana jest pomoc w wyrównaniu szans edukacyjnych i rozwoju w ich własnym tempie.
V KIERUNKI REALIZACJI KONCEPCJI PRACY
- Promocja zdrowia i ekologia
- Rozwijanie uzdolnień.
- Edukacja przez sztukę.
- Wykorzystywanie nowoczesnych metod i środków edukacji.
- Wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci.
- Wzrost efektywności pracy nauczycieli, dobra współpraca w zespole.
- Zwiększenie integracji rodziny z oddziałem przedszkolnym.
- Zadowolenie rodziców z oferty edukacyjnej oddziału przedszkolnego, dobra opinia o działalności oddziału przedszkolnego.
- Zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi oddział przedszkolny.
- Upowszechnienie wiedzy o działalności oddziału przedszkolnego w środowisku.
- Stałe wzbogacanie bazy oddziału przedszkolnego o nowoczesne pomoce dydaktyczne, multimedia.
Przedszkolak idący do szkoły jest:
- dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
- wykazuje motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego, rozwija swoje talenty,
- jest aktywny, samodzielny, twórczy i otwarty,
- wrażliwy, zna zasady kultury, normy współżycia społecznego i zachowania,
- ma pozytywny obraz własnego „ja”,
- umie wyrażać i kontrolować swoje emocje, umie radzić sobie w sytuacjach trudnych,
- stosuje zasady bezpieczeństwa, higieny, dbałości o własne zdrowie i sprawność fizyczną,
- ma wiedzę o środowisku, jego zasobach i ich ochronie,
- odróżnia dobro od zła, jest tolerancyjny, chętnie współpracuje z innymi ludźmi, respektuje ich prawa,
- ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem.
VI. ZARZĄDZANIE ODDZIAŁEM PRZEDSZKOLNYM
- Praca nauczycieli oparta jest na realizacji wspólnych działań i celów zawartych w koncepcji pracy oddziału przedszkolnego.
- Nauczyciele planują działania, rozwiązują problemy i doskonalą metody i formy pracy.
- Warunki lokalowe i wyposażenie umożliwiają realizowanie przyjętych programów i projektów, sprzyjają zabawie, doświadczaniu i wypoczynkowi.
VII WSPÓŁPRACA DYREKTORA Z NAUCZYCIELAMI
ODDZIAŁU PREDSZKOLNEGO
- Zachęcanie do podejmowania dokształcania i doskonalenia.
- Stwarzanie warunków do podnoszenia swoich umiejętności kompetencji zawodowych.
- Wykorzystywanie zdobytych na szkoleniach umiejętności w bezpośredniej praktyce.
- Doposażenie bazy oddziału przedszkolnego.
VIII WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
- Sposoby współpracy z rodzicami – zebrania grupowe, konsultacje indywidualne, tablica ogłoszeń, strona internetowa.
- Organizacja pikniku rodzinnego.
- Organizacja uroczystości oddziału przedszkolnego.
- Organizacja współpracy z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, konsultacji psychologa, szkoleń i warsztatów dla rodziców.
- Zachęcanie rodziców do pomocy przy organizacji uroczystości oddziału przedszkolnego.
- Pozyskiwanie rodziców do pomocy na rzecz poprawy warunków edukacyjnych i wychowawczych oddziału przedszkolnego.
IX FUNKCJONOWANIE ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO
W ŚRODOWISKU LOKALNYM
- Oddział przedszkolny współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku.
- W oddziale przedszkolnym wypracowane zostały zasady działania w zakresie współpracy z rodzicami i wzmacniania ich ról.
- Działalność oddziału przedszkolnego promowana jest w środowisku.
- Współpraca z biblioteką szkolną.
- Współpraca ze szkołą podstawową.